مخمر و مخمر آبجو در پزشکی

مخمرها نوعی قارچ هستند. همانطور که می‌دانیم برخی از قارچ ها برای سلامتی مفید و برخی دیگر خطرناک هستند. 

مخمر آبجو از یک قارچ تک سلولی به نام ساکارومایسس سرویزیه ساخته می شود و برای تهیه آبجو استفاده می شود. نوع دیگری از این قارچ به مخمر نان هم معروف است.

سال‌هاست که از این مخمر، به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌شود. مخمر آبجو منبع غنی از مواد معدنی به ویژه سلنیوم است. سایر فرآورده های موجود در آن شامل پروتئین، ویتامین‌های گروه B و کروم است. 

کروم فلزی است که در مقادیر اندک در بدن ما وجود دارد و به بدن کمک می‌کند سطح قند خون طبیعی را حفظ کند.

مزه مخمر آبجو تلخ است و نباید آن را با مخمر نانوایی، مخمر تغذیه ای یا مخمر تورولا اشتباه گرفت. تمام آن انواع مخمرها کروم کمی دارند.

اطلاعات عمومی

ویتامین های B موجود در مخمر آبجو عبارتند از B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، B6 (پیریدوکسین)، B9 (اسید فولیک)، و H یا B7 (بیوتین). این ویتامین ها به تجزیه کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها کمک می‌کنند و با این کار، انرژی بدن را تامین می کنند. ویتامین های گروه ب نقش موثری در محافظت از سیستم عصبی، حفظ عضلات و سلامت پوست، مو، چشم، دهان و کبد دارند.

مخمر آبجو حاوی ویتامین B12، ویتامین ضروری موجود در گوشت و محصولات لبنی نیست.

 

نقش مخمر آبجو در بیماری های مختلف

به واسطه وجود مواد مختلف در این مخمر، اثرات مناسبی در کنترل برخی بیماری ها با آن مشاهده شده است. از جمله:

 

1.دیابت

برخی از مطالعات نشان می دهد که مکمل های کروم ممکن است به افراد مبتلا به دیابت در کنترل سطح قند خون کمک کند. افراد مبتلا به دیابت یا انسولین کافی تولید نمی کنند و یا نمی توانند از انسولین تولید شده در بدنشان استفاده کنند. کروم ممکن است سطح قند خون را نیز کاهش دهد، تحمل گلوکز را بهبود بخشد و میزان انسولین مورد نیاز را کاهش دهد. از آنجایی که مخمر آبجو منبع غنی کروم است، دانشمندان فکر می کنند ممکن است به درمان قند خون بالا کمک کند.

 

2.کلسترول بالا

چند مطالعه نشان می دهد که مخمر آبجو ممکن است به کاهش سطح کلسترول LDL (“بد”) در خون و افزایش سطح کلسترول HDL (“خوب”) کمک کند. محققان مطمئن نیستند که این به دلیل کروم موجود در مخمر آبجو است یا ماده دیگری.

 

3.کاهش وزن

اگرچه برخی مطالعات نشان می دهد که کروم ممکن است به کاهش چربی بدن کمک کند، اما میزان چربی از دست رفته در مقایسه با آنچه که با ورزش و یک رژیم غذایی متعادل از بین می رود، ناچیز است. مخمر آبجو همچنین به عنوان مکمل پروتئین و تقویت کننده انرژی استفاده می شود. بنابراین ممکن است به حفظ وزن سالم کمک کند.

 

4.افزایش وزن و چاقی صورت

از آنجایی که این فرآورده سرشار از ویتامین های گروه B هست ممکن است در افزایش اشتها و افزایش کالری دریافتی، نقش مهمی داشته باشد ولی این به معنای چاقی فقط صورت نیست. زیرا این مکمل نمیتواند بین صورت و سایر اعضای بدن تفاوتی قائل شود.

 

احتیاط مصرف

 

افراد مبتلا به دیابت باید قبل از مصرف مخمر آبجو با پزشک خود صحبت کنند زیرا می تواند با داروهای دیابت تداخل داشته باشد و باعث کاهش قند خون شود.

 

افراد مبتلا به بیماری کرون نیز باید قبل از مصرف مخمر آبجو با پزشک خود صحبت کنند.

 

تداخلات دارویی

اگر با هر یک از داروهای زیر تحت درمان هستید، نباید بدون مشورت با پزشک خود از مخمر آبجو استفاده کنید.

 

1.مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)

مخمر آبجو حاوی مقدار زیادی تیرامین است، ماده ای که می تواند با MAOI ها تداخل داشته  باشد و باعث ایجاد بحران فشار خون شود. بحران فشار خون بالا افزایش بسیار سریع و خطرناک فشار خون است که می تواند باعث حمله قلبی یا سکته شود. MAOI ها برای درمان افسردگی استفاده می شوند و عبارتند از:

 

فنلزین

ترانیل سیپرومین 

سلژیلین

ایزوکاربوکسازید

مپریدین 

2.داروهای دیابت

مخمر آبجو ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. هنگامی که با داروهای دیابت ترکیب می شود، مصرف مخمر آبجو می تواند خطر افت قند خون را افزایش دهد. اگر داروهای دیابت مصرف می کنید، قبل از مصرف مخمر آبجو با پزشک خود صحبت کنید.

 

در صورتی که تمایل به استفاده از مخمر آبجو دارید میتوانید از صفحه این محصول در ویتالایف دیدن کنید.

Brewers yeast tablet HelthAID

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *