کبد چرب و موثرترین درمان‌های آن

 

بیماری کبد چرب غیر الکلی، که اغلب NAFLD نامیده می شود، یک بیماری کبدی است که افرادی که از مقادیر کمی الکل استفاده می‌کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند را درگیر می‌کند. NAFLD که بیشتر در افراد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن دیده می‌شود، چربی بیش از حد در کبد تولید می شود.

NAFLD در سراسر جهان، به ویژه در کشورهای خاورمیانه و غرب، با افزایش تعداد افراد چاق، رایج تر می شود. این بیماری شایع‌ترین شکل بیماری مزمن کبدی است که حدود 25 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. در ایالات متحده، حدود 100 میلیون نفر مبتلا به NAFLD هستند.

 

برخی از افراد مبتلا به NAFLD ممکن است به استئاتوهپاتیت غیر الکلی مبتلا شوند که NASH نیز نامیده می شود. NASH یک شکل جدی از بیماری کبد چرب است که به دلیل رسوبات چربی در کبد باعث تورم و آسیب کبد می شود. NASH ممکن است بدتر شود و منجر به ضایعات جدی کبدی، به نام سیروز، و حتی سرطان کبد شود.

 

در حال حاضر نام بیماری کبد چرب از NAFLD به بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) تغییر یافته است. کارشناسان همچنین تغییر نام استئاتوهپاتیت غیر الکلی یا NASH را به استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک (MASH) توصیه کرده اند.

 

کبد چرب

علائم کبد چرب

 

NAFLD اغلب علائمی ندارد. با این حال بیمار ممکن است علائم زیر را تجربه کند.

 

  1. خستگی
  2. احساس خوب نداشتن یا ناراحتی
  3. درد یا ناراحتی در ناحیه سمت راست بالای شکم

 

علائم احتمالی NASH و سیروز عبارتند از:

 

  1. خارش پوست
  2. آب آوردن شکم که آسیت نیز نامیده می شود.
  3. تنگی نفس
  4. تورم پاها
  5. عروق خونی عنکبوت مانند در زیر سطح پوست.
  6. بزرگ شدن طحال 
  7. قرمزی کف دست
  8. زردی پوست و چشم 

 

علت کبد چرب

 

کارشناسان دقیقاً نمی دانند که چرا چربی در برخی از افراد در کبد جمع می‌شود  و در برخی دیگر تجمع نمی یابد. آنها همچنین به طور کامل نمی دانند که چرا برخی از کبد چرب‌ها به NASH تبدیل می شوند.

 

NAFLD و NASH هر دو به موارد زیر مرتبط هستند:

 

  1. ژنتیک
  2. اضافه وزن یا چاقی
  3. مقاومت به انسولین، زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های شما در پاسخ به هورمون انسولین، قند مصرف نمی‌کنند
  4. دیابت نوع 2 که گاهی اوقات قند خون بالا یا هیپرگلیسمی نامیده می شود.
  5. سطوح بالای چربی ها به ویژه تری گلیسیرید در خون.

 

بسیاری از بیماری ها می توانند خطر ابتلا به NAFLD را افزایش دهند و بنابراین اگر به این بیماری‌ها مبتلا هستید احتیاط کنید.

 

  1. سابقه خانوادگی بیماری کبد چرب یا چاقی.
  2. کمبود هورمون رشد، به این معنی که بدن هورمون کافی برای رشد نمی‌سازد.
  3. کلسترول بالا
  4. سطوح بالای تری گلیسیرید در خون.
  5. مقاومت به انسولین
  6. سندرم متابولیک
  7. چاقی، به خصوص زمانی که چربی در شکم باشد.
  8. سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS
  9. آپنه انسدادی خواب
  10. دیابت نوع 2
  11. کم کاری تیروئید
  12. کم کاری غده هیپوفیز

 

عوارض بیماری

  1. واریس مری
  2. سرطان کبد
  3. اسکار شدید کبد یا سیروز، عارضه اصلی NAFLD و NASH است. سیروز به دلیل آسیب کبدی مانند آسیب ناشی از التهاب در NASH رخ می دهد. همانطور که کبد تلاش می کند تا التهاب را متوقف کند، مناطقی از زخم ایجاد می کند که فیبروز نیز نامیده می شود. با التهاب مداوم، فیبروز گسترش می یابد و بافت کبد بیشتری را اشغال می کند.

 

کبد چرب

پیشگیری از کبد چرب

 

  1. رژیم غذایی سالم داشته باشید. سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی های سالم
  2. الکل، قندهای ساده را محدود کنید. از نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، نوشیدنی های ورزشی، آب میوه ها و چای شیرین خودداری کنید. نوشیدن الکل می تواند به کبد شما آسیب برساند و باید از مصرف آن اجتناب کرد یا به حداقل رساند.
  3. وزن مناسبی داشته باشید. اگر اضافه وزن یا چاق هستید، به تدریج وزن خود را کاهش دهید. اگر وزن مناسبی دارید، با خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش برای حفظ آن تلاش کنید.
  4. ورزش کنید. بیشتر روزهای هفته فعال باشید.

 

تشخیص

از آنجایی که NAFLD معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند، اغلب زمانی که آزمایش‌هایی که به دلایل دیگر انجام می‌شوند به مشکل کبدی اشاره می‌کنند، پیدا می‌شود. به عنوان مثال، آزمایش خون انجام شده در طول یک معاینه سالانه ممکن است سطوح بالایی از آنزیم‌های کبدی را نشان دهد که می‌تواند منجر به آزمایش‌های بیشتر و تشخیص NAFLD شود.

درمان کبد چرب

درمان NAFLD معمولاً با کاهش وزن شروع می شود. پزشک ممکن است یک سری دارو نیز برای شما تجویز کند. با این حال برخی مکمل ها نیز در درمان این بیماری ممکن است موثر باشند:

ویتامین E

در تئوری، ویتامین E و سایر ویتامین‌ها به نام آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند با کاهش یا از بین بردن آسیب ناشی از التهاب، به محافظت از کبد کمک کنند. اما تحقیقات بیشتری لازم است.

 

برخی شواهد نشان می دهد که مکمل های ویتامین E ممکن است برای افراد مبتلا به NAFLD که دیابت نوع 2 ندارند مفید باشد. مکمل های ویتامین E برای افراد مبتلا به اسکار جدی کبد یا دیابت نوع 2 توصیه نمی شود. ویتامین E با کمی افزایش خطر بیماری قلبی و سرطان پروستات مرتبط است. بنابراین مصرف طولانی مدت آن توصیه نمی‌شود.

 

قهوه 

برخی از مطالعات نشان داده است که قهوه ممکن است با کاهش خطر بیماری های کبدی مانند NAFLD و کاهش احتمال ایجاد اسکار برای کبد مفید باشد. هنوز مشخص نیست که قهوه چگونه از آسیب کبدی جلوگیری می کند. اما تصور می شود که ترکیبات خاصی در قهوه باعث کاهش التهاب و کندی رشد بافت اسکار می شود.

اگر قبلاً قهوه می‌نوشیدید، این نتایج ممکن است باعث شود احساس بهتری نسبت به فنجان صبحگاهی خود داشته باشید. اما اگر قبلاً قهوه ننوشیده اید، احتمالاً این دلیل خوبی برای شروع نیست. در مورد فواید احتمالی قهوه با پزشک صحبت کنید.

 

در ویتالایف ما تعدادی از مکمل هایی که ممکن است در درمان کبد چرب استفاده شوند را آماده کرده ایم که شما میتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

Livergol 70

Livergol 140

Livercare

Liversupport

 

1 دیدگاه در “کبد چرب و موثرترین درمان‌های آن

  1. سحر زمانی گفت:

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *