معرفی پروتئین وی​

بسیاری از مطالعات حال حاضر در بدنسازان نشان می‌دهد که این افراد از منابع پروتئینی کافی در رژیم‌های غذایی و تمرینی خود استفاده نمی‌کنند و این موضوع باعث شده که علی‌رغم برنامه تمرینی مناسب به حجم و کات مد نظر خود نرسند. در این شرایط استفاده از یک مکمل پروتئینی مناسب که واجد مقادیر کافی از اسیدآمینه‌های ضروری است، حیاتی به نظر می‌رسد.

یکی از این فرآورده های پرطرفدار که این آمینواسیدها را در اختیار بدن می‌گذارد مکمل وی یا آب پنیر است.

در علم امروز بدنسازی دنیا، پروتئین آب پنیر به عنوان یک وزنه اصلی ظاهر می‌شود و به ورزشکاران قدرت می‌دهد که فراتر از محدودیت های خود حرکت کنند. 

پروتئین آب پنیر یا وی، به دلیل داشتن زنجیره ای از آمینواسیدهای ضروری و جذب سریع و تطبیق پذیری خود مشهور است و بنابر همین دلایل، به سنگ بنای تغذیه ورزشی تبدیل شده است. در این مقاله و با همراهی شما عمیق‌تر به قلمرو علمی مکمل Whey خواهیم پرداخت و نقش ضروری آن در بدنسازی را آشکار خواهیم کرد.

مکمل بدن‌سازی

بخش اول: پروتئین وی چیست ؟​

  • منشا و ترکیب Whey

مکمل وی گروهی از 8 پروتئینی است که در شیر وجود دارند: ترکیبی از بتا-لاکتوگلوبولین، آلفا-لاکتالبومین، گلیکوماکروپپتید، آلبومین سرم گاوی، لاکتوفرین، لاکتوپراکسیداز، لیزوزیم و ایمونوگلوبین ها.

تولیدکنندگان در فرآیند پنیرسازی آنزیم‌هایی را به شیر اضافه می‌کنند. این آنزیم ها باعث دلمه شدن شیر می‌شود و "آب پنیر" مایع را از قسمت جامد شیر جدا می‌کند. این دلمه پنیر که حاوی چربی شیر است، ماده اصلی تولید پنیر است. وقتی این دلمه پنیر جامد برداشته می شود، پروتئین "آب پنیر" آبکی باقی می‌ماند که دارای مقادیر متفاوتی لاکتوز (قند شیر) و چربی است. سپس سازندگان آب پنیر را پاستوریزه می‌کنند تا باکتری ها را از بین ببرند و در نهایت آن را خشک می‌کنند تا پودر پروتئین آب پنیر یا همان وی را تولید کنند.

وی یک پروتئین کامل است و همه 9 آمینواسید ضروری را دارد و از تقویت عضلات گرفته تا بهبود پاسخ ایمنی بدن اثربخش است. این ترکیب پیچیده و فراوان از اسیدهای آمینه ضروری، این مکمل را به فرآورده ای عالی برای بدنسازان و ورزشکاران تبدیل کرده است.

  • تسریع در ساخت پروتئین

هضم سریع پروتئین آب پنیر یا وی، به طور علمی ثابت شده است. این موضوع باعث می‌شود فرآیند ساخت پروتئین عضلانی به طور قابل توجهی افزایش یابد که برای رشد، ترمیم و سازگاری عضلات با حرکات تمرینی بسیار مهم است. پروتئین آب پنیر به‌عنوان یک جز اساسی در افزایش حجم و قدرت عضلانی عمل می‌کند. افزایش آن در ریکاوری عضلانی برای ورزشکارانی که در رژیم‌های تمرینی با شدت بالا شرکت می‌کنند، حیاتی است و به عملکرد و پیشرفت پیوسته آن‌ها کمک خواهد کرد. 

مکمل ورزشی وی
  • بازیابی و کنترل آسیب

 در بدنسازی اصطلاحی تحت عنوان DOMS یا Delayed Onset Muscle Soreness یا درد عضلانی تاخیری وجود دارد که به درد و کوفتگی 24 تا 48 ساعت پس از تمرین گفته می‌شود؛ دقیقا زمانی که بدن در حال بازیابی و ریکاوری عضلات آسیب دیده است. معمولا پس از ورزش های سنگین مانند بدنسازی، ممکن است عضلات آسیب جزیی و میکروسکوپی در حد پاره شدن چند تار عضلانی داشته باشند. در این شرایط بدن مشتاق ترمیم و بهبودی است. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی مکمل وی، نقش حیاتی در کاهش DOMS ایفا می‌کند و ورزشکاران را قادر می‌سازد شدت و دفعات تمرین را حفظ کنند. مطالعات تایید می‌کنند که مصرف پروتئین وی به کاهش آسیب عضلانی، التهاب و درد کمک می‌کند و شرایطی مساعد برای بازسازی و رشد عضلانی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر مطالعات جدیدتر ثابت کننده نقش اساسی مکمل وی در بهبود زخم هاست.

   

  • تقویت متابولیک و حفظ توده بدون چربی

سیری ناشی از پروتئین، نقش اساسی در از دست دادن چربی را ایفا می‌کند؛ در عین حال حفظ توده عضلانی بدون چربی را تضمین خواهد کرد. این موضوع یک جنبه حیاتی برای بدنسازان در طول دوره کات است. در طول کات، اثر ترموژنیک (با افزایش متابولیسم و تولید حرارت منجر به سوختن چربی می‌شوند) مکمل وی، ماهیت سیرکننده آن و نقش آن در حفظ تعادل مثبت نیتروژن (تعادل مثبت به این معناست که میزان دریافت پروتئین از میزان دفع آن بیشتر است و بدن از این مازاد پروتئین برای ساخت عضله استفاده می‌کند) تضمین کننده حفظ توده عضلانی حتی در شرایط کمبود کالری است.

مکمل پروتئین بدن‌سازی

بخش دوم: نقش مکمل Whey در بدنسازی​

  • برآوردن نیازهای پروتئینی بالا

نیاز بدنسازان به پروتئین بسیار بالاست (گاهی تا 2-3 گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن) بنابراین نیاز به منبع مطمئن پروتئین با کیفیت بالا بسیار مهم است. پروتئین آب پنیر با جذب و قابلیت هضم سریع خود به عنوان کاندیدای ایده آل ظاهر می شود.

  • بهینه‌سازی نتایج تمرین

مصرف منظم مکمل وی قبل و بعد از تمرین برای بهینه‌سازی نتایج با افزایش رشد عضلات، قدرت، ریکاوری و عملکرد کلی ورزشی اثبات شده است.

  • مدیریت وزن و سیری

نقش پروتئین آب پنیر در سیری و حفظ توده عضلانی بدون چربی برای بدنسازانی که هدفشان مدیریت موثر وزن و تعدیل ترکیب بدن است، ارزشمند است.

قیمت پروتئین بدن‌سازی

بخش سوم: دوز و میزان مصرف مناسب مکمل وی​

  • زمان و دوز موثر

    به زمان 30 تا 60 دقیقه پس از تمرین پنجره آنابولیک یا anabolic window گفته می‌شود. پنجره آنابولیک بهترین زمان ممکن برای ریکاوری عضلات و تغذیه پس از تمرین است. استفاده از  20 تا 25 گرم از مکمل وی در پنجره آنابولیک می‌تواند به طور قابل توجهی سنتز پروتئین عضلانی را افزایش داده و رشد عضلانی را تقویت کند. با این حال، نیازهای فردی به پروتئین می تواند بر اساس عواملی مانند وزن بدن، توده عضلانی و شدت تمرین متفاوت باشد.

    توجه داشته باشید که دوز شبانه پروتئین وی می‌تواند با تجزیه پروتئین عضلات در طول خواب مبارزه کند.

    مصرف همزمان با کربوهیدرات

    ثابت شده است که مصرف همزمان این نوع از مکمل با کربوهیدرات‌ها باعث بهبود اثربخشی هر دو فرآورده می‌شود.

    مصرف آب 

    مصرف آب کافی هنگام ترکیب مکمل‌های پروتئینی برای اطمینان از هضم، جذب و استفاده بهینه از اسیدهای آمینه بسیار مهم است.

بخش چهارم: عوارض جانبی پروتئین وی​

مصرف مکمل وی برای اکثر افراد تا زمانی که حساسیت به لبنیات نداشته باشند به طور کلی بی خطر است. اما برخی از عوارض وجود دارد:

محتوای کالری

بسیاری از پودرها و شیک‌های پروتئینی حاوی مواد فرآوری شده مانند طعم دهنده‌های مصنوعی، شیرین‌کننده‌ها یا شکر افزوده هستند. اگر از مکمل استفاده می‌کنید، به دنبال محصولی باشید که وی را به عنوان تنها ماده ذکر کرده باشد و از سایر طعم دهنده‌ها و شیرین کننده‌ها استفاده نکرده باشد یا میزان آن بسیار کم باشد.

مشکلات احتمالی گوارشی

برخی افراد با مصرف پروتئین آب پنیر دچار یبوست، اسهال یا حالت تهوع می شوند، به خصوص اگر مقادیر زیادی از آن مصرف کنند.

در نهایت میتوان گفت مکمل وی در صورتی که از مراکز معتبر مانند داروخانه ها و همراه با برچسب سازمان غذا دارو تهیه شود و خلوص کافی را داشته باشد، نقش به سزایی در افزایش حجم عضلات، افزایش قدرت عضلات و کاهش درد و کوفتگی پس از تمرین خواهد داشت. پیشنهاد میکنیم برای خرید مکمل وی، به بخش فروش مکمل پروتئين وی در فروشگاه ویتا‌لایف نیز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *