جینسینگ و راز و رمز آن

مقدمه

یکی از فرآورده ای محبوب در بازار فرآورده های مکمل و گیاهان دارویی ایران ریشه عجیب و غریب یک گیاهی غیربومی به نام جینسینگ است که در اینجا به راز و رمز های آن اشاره می کنیم.

دو نوع اصلی جینسینگ در آمریکا و اروپا قرار دارد و در این مقاله در کنار هم به توضیح در مورد نوع کره ای آن که در کشور ما هم بسیار محبوب است خواهیم پرداخت.

جینسینگ و راز و رمز آن

 

جینسینگ پاناکس که به نام جینسینگ کره ای نیز شناخته می شود، گیاهی است که برای بیماری‌های مختلفی ممکن است مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع جینسینگ را نیابد با سایر اشکال جینسینگ اشتباه گرفت.

 

Panax ginseng گیاهی است که در کره، چین و سیبری می روید. جینسینگ کره ای یک آداپتوژن است. آداپتوژن‌ها موادی طبیعی هستند که مقاومت بدن در برابر عوامل استرس زا را بهبود می‌دهند. جینسینگ پاناکس حاوی بسیاری از مواد شیمیایی فعال است. مهمترین آنها جین سنوزیدها یا پاناکسوزید ها نامیده می‌شوند.

 

جینسینگ Panax به صورت خوراکی به منظور بهبود حافظه، بیماری آلزایمر، افسردگی و بسیاری از بیماری‌های دیگر مصرف می شود، اما شواهد علمی اندکی به منظور ارزیابی اثربخشی آن‌ها در این بیماری ها وجود دارد.

 

جینسینگ کره‌ایرا با گیاهان دیگری که گاهی اوقات به عنوان جینسینگ  شناخته می‌شوند مانند جینسنگ آمریکایی، کوهوش آبی، کدونوپسیس، جینسینگ سیبری، یا جینسینگ چینی اشتباه نگیرید. اینها گیاهانی مختلف با اثرات متفاوت هستند.

 

جینسینگ و راز و رمز آن

خواص جینسینگ

 

جینسینگ کره ای احتمالا برای

  1. حافظه و مهارت های تفکر (عملکرد شناختی) موثر است. مصرف خوراکی جینسینگ کره ای ممکن است تفکر، مهارت‌های محاسبه ای و زمان واکنش را در افراد سالم و میانسال بهبود بخشد، اما نه در جوانان. به نظر نمی رسد مصرف جینسینگ کره ای به تنهایی به حافظه کمک کند، اما به نظر می رسد مصرف آن با عصاره برگ جینکو باعث بهبود حافظه در افراد سالم بین 38 تا 66 سال می شود.
  2. اختلال نعوظ . به نظر می رسد مصرف خوراکی جینسینگ کره ای باعث بهبود عملکرد جنسی در بزرگسالان مبتلا به اختلالات نعوظ (مانند زودانزالی) می شود.
  3. آنفلونزا.  به نظر می رسد مصرف خوراکی عصاره خاص جینسینگ کره ای خطر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلونزا را کاهش می دهد. اما به نظر نمی رسد که علائم آنفولانزا یا طول بیماری را کاهش دهد.
  4. خستگی در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS). مصرف خوراکی جینسینگ کره ای به مدت 3 ماه، احساس خستگی را کاهش می دهد و کیفیت زندگی زنان مبتلا به ام اس را بهبود می بخشد.
  5. افزایش پاسخ به محرک های جنسی در افراد سالم. به نظر می رسد مصرف جینسینگ کره ای به تنهایی یا همراه با سایر مواد خوراکی باعث بهبود برانگیختگی و رضایت جنسی در بزرگسالان می شود. همچنین به نظر می رسد که میل جنسی را در زنانی که مشکلات جنسی دارند را  بهبود می بخشد.

 

ایمنی

 

در صورت استفاده از دوز توصیه شده و در بروشور  تا 6 ماهاحتمالاً بی خطر است. جینسینگ کره ای احتمالاً زمانی که بیش از 6 ماه مصرف شود عوارض جانبی خود را نشان می‌دهد. شایع ترین عارضه جانبی جینسینگ مشکلات خواب است. عوارض جانبی غیرمعمولی که گزارش شده است شامل بثورات شدید، آسیب کبدی و واکنش های آلرژیک شدید است.

 

هنگامی که روی پوست استفاده می شود: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از ایمن بودن جینسینگ وجود ندارد ولی ممکن است عوارض جانبی مانند سوزش ایجاد کند.

هشدارها

بارداری

جین سینگ کره ای احتمالاً در صورت مصرف خوراکی در دوران بارداری خطرناک است. یکی از مواد شیمیایی موجود در جینسینگ باعث نقص مادرزادی در حیوانات می شود. اگر باردار هستید از جینسینگ استفاده نکنید.

 

شیردهی

اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا جینسینگ برای استفاده در دوران شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد. از این فرآورده در دوران شیردهی استفاده نکنید.

 

کودکان

جینسینگ احتمالاً در نوزادان و کودکان خطرناک است و بهتر است در کودکان مورد استفاده قرار نگیرد.

 

بیماری های خودایمنی

به نظر می رسد که جینسینگ فعالیت سیستم ایمنی را افزایش می دهد. تنها در صورتی که پزشک این فرآورده را برای شما تجویز کرده است از آن استفاده کنید. 

 

خونریزی

به نظر می رسد جینسینگ Panax خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.

 

بیماری های قلبی

 جینسینگ می تواند در روز اول استفاده کمی بر ریتم قلب و فشار خون تاثیر بگذارد. اگر بیماری قلبی دارید از جینسینگ با احتیاط استفاده کنید یا اینکه تحت نظر پزشک و با صلاحدید او استفاده کنید.

 

مشکل خواب (بی خوابی)

 دوزهای بالای جینسینگ باعث بیخوابی می‌شود.

 

تداخلات دارویی

کافئین

کافئین می تواند سیستم عصبی را تحریک کند. جینسینگ هم سیستم عصبی را تحریک کند. مصرف جینسینگ همراه با کافئین ممکن است خطر عوارض جانبی از جمله افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا را افزایش دهد. از مصرف کافئین همراه با جینسینگ خودداری کنید.

استروژن ها

جینسینگ ممکن است برخی از اثرات مشابه استروژن را داشته باشد. مصرف جینسینگ همراه با قرص های استروژن ممکن است اثرات استروژن را کاهش دهد.

انسولین و سایر داروهای کاهنده قند خون

جینسینگ ممکن است قند خون را کاهش دهد. انسولین همچنین برای کاهش قند خون استفاده می شود. مصرف جینسینگ همراه با انسولین ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. قند خون خود را به دقت کنترل کنید. دوز انسولین شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

 

در پایان به صورت کلی اگر بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید قبل از استفاده از جینسینگ با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

از مکمل های حاوی جینسینگ موجود در ویتالایف می توان به Red Ginseng  اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *