واکسن گارداسیل؛ از دروغ تا واقعیت

مقدمه

واکسن گارداسیل (Gardasil) یک واکسن غیرفعال شده است که برای پیشگیری از عفونت‌های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) استفاده می‌شود. HPV یک ویروس شایع است که می‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم، سرطان واژن، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد و سرطان‌های دهان و گلو شود.

انواع واکسن گارداسیل

گارداسیل در دو نوع چهار ظرفیتی و نه ظرفیتی موجود است. نوع چهار ظرفیتی در برابر تیپ‌های ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ HPV محافظت می‌کند. تیپ‌های ۱۶ و ۱۸ مسئول حدود ۷۰ درصد از سرطان‌های دهانه رحم هستند. تیپ‌های ۶ و ۱۱ مسئول حدود ۹۰ درصد از زگیل‌های تناسلی هستند.
نوع نه ظرفیتی در برابر تیپ‌های ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ HPV محافظت می‌کند. تیپ‌های ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ نیز می‌توانند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شوند.

مکانیسم اثر واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل حاوی پروتئین‌های سطحی HPV است. این پروتئین‌ها به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا به ویروس HPV حمله کند و آن را از بین ببرد.

نحوه تزریق واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل به صورت تزریق عضلانی در بازو تزریق می‌شود. تزریق واکسن گارداسیل در سه نوبت انجام می‌شود:
1.نوبت اول: در سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی
2.نوبت دوم: دو ماه پس از نوبت اول
3.نوبت سوم: شش ماه پس از نوبت دوم

عوارض جانبی واکسن گارداسیل

عوارض جانبی واکسن گارداسیل معمولاً خفیف و کوتاه‌مدت هستند. شایع‌ترین عوارض جانبی عبارتند از:
درد، قرمزی و تورم در محل تزریق
سردرد
خستگی
تب
درد عضلانی
عوارض جانبی جدی واکسن گارداسیل نادر است. برخی از عوارض جانبی جدی که در مطالعات بالینی واکسن گارداسیل گزارش
شده‌اند عبارتند از:

تشنج
واکنش‌های آلرژیک شدید
میالژی (درد عضلانی)
سندرم گیلن-باره (نوعی بیماری خودایمنی که می‌تواند باعث فلج شود)

مزایای واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های جدی ناشی از HPV پیشگیری کند. مزایای واکسن گارداسیل عبارتند از:
خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد.
کاهش خطر ابتلا به زگیل تناسلی
ریسک ابتلا به سایر سرطان‌های ناشی از HPV را کم می کند.

عواقب عدم تزریق واکسن گارداسیل

HPV یک ویروس شایع است که می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های جدی شود. عواقب عدم تزریق واکسن گارداسیل عبارتند از:
خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را زیاد می کند.
افزایش خطر ابتلا به زگیل تناسلی
ابتلا به سایر سرطان‌های ناشی از HPV را افزایش می دهد.

مکان‌های تزریق واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل در بسیاری از کشورهای جهان موجود است. در ایران، این واکسن در مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی ارائه می‌شود.

 

آیا واقعا واکسن گارداسیل موثر است؟

بله، واکسن گارداسیل واقعاً موثر است. مطالعات بالینی نشان داده‌اند که واکسن گارداسیل می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های جدی ناشی از HPV پیشگیری کند.
مطالعات نشان داده‌اند که واکسن گارداسیل می‌تواند:

ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا 90 درصد کاهش دهد.
خطر ابتلا به زگیل تناسلی را تا 90 درصد کاهش دهد.
ریسک ابتلا به سایر سرطان‌های ناشی از HPV، مانند سرطان واژن، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد و سرطان‌های دهان و گلو را کاهش دهد.
واکسن گارداسیل برای افراد در هر سنی که هنوز در معرض ویروس HPV قرار نگرفته‌اند، موثر است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تزریق واکسن گارداسیل را برای افراد ۹ تا ۴۵ ساله توصیه می‌کند.

 

گارداسیل خارجی یا ایرانی؛ کدام بهتر است؟

گارداسیل خارجی و ایرانی هر دو از نظر ایمنی و اثربخشی مشابه هستند. هر دو واکسن حاوی پروتئین‌های سطحی HPV هستند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا به ویروس HPV حمله کند و آن را از بین ببرد.
تفاوت اصلی بین گارداسیل خارجی و ایرانی در نوع ویروس‌هایی است که در برابر آنها محافظت می‌کنند. گارداسیل خارجی در دو نوع چهار ظرفیتی و نه ظرفیتی موجود است. نوع چهار ظرفیتی در برابر تیپ‌های ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ HPV محافظت می‌کند. نوع نه ظرفیتی در برابر تیپ‌های ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ HPV محافظت می‌کند.
گارداسیل ایرانی تنها در نوع چهار ظرفیتی موجود است. بنابراین، گارداسیل خارجی در برابر طیف گسترده‌تری از ویروس‌های HPV محافظت می‌کند.
از نظر قیمت، گارداسیل ایرانی ارزان‌تر از گارداسیل خارجی است.در بین گارداسیل های خارجی نیز 4 ظرفیتی از قیمت کمتری نسبت به 9ظرفیتی برخوردار است.

در نهایت، انتخاب بین گارداسیل خارجی و ایرانی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

● نوع ویروس‌هایی که می‌خواهید در برابر آنها محافظت شوید. اگر می‌خواهید در برابر طیف گسترده‌تری از ویروس‌های HPV محافظت شوید، گارداسیل خارجی گزینه بهتری است و از بین انواع خارجی واکسن 9 ظرفیتی سویه های بیشتری از ویروس را پوشش می دهد ولی این به معنای عدم پوشش مناسب گارداسیل 4 ظرفیتی نیست بلکه واکسن 4 ظرفیتی نیز سویه های پرخطر و سرطان زای شایع را پوشش می دهد.
● بودجه شما. اگر بودجه محدودی دارید، گارداسیل ایرانی گزینه بهتری است.
اگر در مورد انتخاب بین گارداسیل خارجی و ایرانی مطمئن نیستید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

جمع‌بندی

واکسن گارداسیل یک واکسن موثر برای پیشگیری از عفونت‌های ناشی از HPV است. این واکسن می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های جدی ناشی از HPV پیشگیری کند. عوارض جانبی واکسن گارداسیل معمولاً خفیف و کوتاه‌مدت هستند. بنابر این با توجه به مزایای قابل توجه واکسن گارداسیل و عوارض جانبی نادر آن، واکسن گارداسیل یک انتخاب ایمن و موثر برای پیشگیری از بیماری‌های جدی ناشی از HPV است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *